De Notebook Totaal webwinkel!
Notebookadvies.nl Notebookadvies.nl
Welkom op hét notebook advies forum.
Ook voor laptop advies.
Notebookadvies.nl

DELL INSPIRON 6000 review

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Notebookadvies.nl forum index -> Leden reviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Heb je iets aan deze review?
Ja
100%
 100%  [ 7 ]
Nee
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 7

Auteur Bericht
stijnkieft

BerichtGeplaatst: Vr 08 Apr 2005, 04:04    Onderwerp: DELL INSPIRON 6000 review Reageer met quote

LAPTOP REVIEW DELL INSPIRON 6000

Hallo! Ik ben Stijn en heb onlangs deze Dell Inspirion 6000 laptop gekocht. Ik heb hem nu 2 dagen maar kan er al genoeg over vertellen. Voor de aankoop van de laptop had ik wel een budget. Natuurlijk is een laptop van 2000,- nog beter, maar dat zat er voor mij niet in. En waar ik hem voor wil gebruiken is hij perfect!

Ik hoop dat iemand iets aan deze review heeft. Bijvoorbeeld voor de keuze bij aanschaf van een nieuwe laptop.
Voor vragen kan je me altijd mailen! stijnkieft@home.nl

Specificaties:
Pentium M 715a (1,5GHz 2MB L2 cache 400MHz FSB)
15.4 inch Widescreen WSXGA+ LCD Panel
512MB 400MHz DDR2 SDRAM Memory
60GB (5,400rpm) IDE Hard Drive
Fixed Internal 8X DVD / 24X CD-RW Combo Drive
Primary 80 Watt/Hour, 9 CELL Battery
128MB DDR ATI MOBILITY RADEON X300
Intel ProWireless 2100 802.11b Mini PCI Wireless LAN card

Snelheid:
Over de snelheid niks te klagen. Na horen zeggen is de Pentium 1.5GHz ongeveer te vergelijken met een gewone Pentium 4 2,8GHz. Hij is inderdaad redelijk snel. Ik heb hem nog niet getest met zware softwareprogramma's maar Windows start snel op en draait soepel.

De harde schijf is een 5,400rpm schijf. Je merkt toch dat deze iets langzamer werkt dan een 7,200rpm schijf. Vooral met films die ik wil kijken heb ik af en toe kleine schokjes. Maar dit komt ook omdat de resolutie (te) hoog staat. Als ik het beeld terugzet naar 1024x768 heb ik geen last van schokjes. (edit: onlangs film gekeken in de trein en toen had ik geen schokjes. Dus het lag waarschijnlijk aan die ene film!)

De harde schijf wordt ook niet al te warm. Ik heb ooit op stage een half jaar op een laptop gewerkt. Maar die werd al gauw erg warm bij de handen waardoor je snel zweethanden kreeg. Deze laptop heeft dat niet. Maar ik heb het nog niet uitgetest wat er gebeurt als ik hem 6 uur lang aan heb en er mee werk.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is goed. De helderheid is makkelijk aan te passen met een toetsencombinatie. Als je hem op de lader hebt staat de helderheid standaard op het hoogst. Als hij op de accu draait is het beeld standaard minder helder. Je kan het uiteraard hoger zetten maar dan verbruikt ie uiteraard meer stroom. Ook leuk is dat het scherm breedbeeld is. Het voordeel is dat je net even wat meer ruimte hebt dan een standaard 4:3 scherm. Dit betekent dat films beter te bekijken zijn, maar ook bijvoorbeeld je toolset van Photoshop buiten je werkvenster neerzetten.

Het enige kleine nadeel van het beeldscherm is dat ie standaard op 1600x1400 staat. Deze resolutie geeft alles haarscherp weer maar het betekend wel erg kleine lettertjes op je beeld. Dit is natuurlijk aan te passen. Wat me gelijk opviel was dat de lettertjes wat waziger werden. Maar als je er een tijdje naar kijkt valt het allemaal wel mee. Het is vooral opvallend als je terugschakelt van een hoge resolutie (scherp) naar een lage resolutie (softer).

Stroomverbruik/accu:
De laptop kan lang mee op de accu. De eerste paar dagen heb ik de laptop redelijk vaak opgestart en programma's geistalleerd. Dus dat vroeg veel van de accu. De eerste keer ging de accu ongeveer 4 uur mee. Maar dit was met de accu op 85% opgeladen vanuit de Dell fabriek. Ik moet nog kijken hoelang de accu meegaat als ik hem volledig heb opgeladen en vol gebruik. Ik denk rond wel rond de 4 a 5 uur. En dat is toch netjes als ik hoor dat dat oudere laptops maar 1.5 uur meegaan

Lawaai:
De laptop is ongelofelijk stil. Alleen de cd/dvd drive maakt soms lawaai als je iets installeert vanaf de cd/dvd. Maar als je gewoon werkt vanaf je HD hoor je bijna niks. De extra koeler is trouwens nog nooit aangegaan. Dit zou misschien wat lawaai kunnen maken. Maar zover is het nog niet gekomen.

Internet:
In de laptop zit standaard een wireless kaartje in. Wel een b-kaartje. Dit betekend dat ie niet zo snel kan downloaden. Een g-kaartje is volgens mij het snelst op dit moment? Maar goed draadloos internetten (via de buurman Laughing) gaat met maximaal 50kb/s. Internetten via een utp kabel gaat gewoon snel. Ook heel makkelijk is dat ie aangeeft wanneer er een draadloze verbinding in de buurt is. Hij geeft dan aan of de draadloze verbinding beschermt is of niet. Zo niet dan kan je er gebruik van maken door op de verbinding te klikken en klaar is kees (of de buurman dat nou leuk vindt?.....)

Toeters en bellen:
De laptop is te bedienen via een touchpad of bijgeleverde muis. De touchpad werkt goed. Alleen als je een hoge resolutie hebt moet je soms een eind scrollen om van de ene kant naar de andere kant te gaan. Dit is misschien op te lossen door de gevoeligheid te verhogen. Maar de muis heeft mijn voorkeur. De toetsen zijn makkelijk te bedienen. Hij heeft wel een kleine spatiebalk maar daar heb ik geen last van. Alleen de caps-lock zit dicht tegen de letter A aan waardoor ik die nog wel eens intoets. Maar alles went. Vooraan de laptop zitten nog multimedia knoppen. Dit is om snel het geluid te stoppen, harder of zachter te zetten. En knoppen om een film te pauzeren, stoppen of afspelen. Verder zitten er goeie ingebouwde speakers in. Deze produceren voldoende geluid om een film te muziek mee af te spelen.

Dell:
Ik heb de laptop bij Dell besteld. Ik heb er ook een desktop pc vandaan en nooit klachten mee. Ook de service is goed. Ik heb de laptop telefonisch bij Dell besteld. Ze geven je goede adviezen en vaak is er ook nog wel een extra aanbieding uit te slepen. Als je de order hebt geplaatst krijg je netjes een mailtje van je order en een mailtje waar het geld heen moet. Als het geld is ontvangen krijg je weer een mailtje waardoor je de order kan volgen. Dit heet Dell's OrderWatch Service. In 5 stappen zie je wat ze aan het doen zijn. Bijvoorbeeld voorbereiden, in elkaar zetten, testen, gereedmaken voor verzending en de verzending. Hierna krijg je weer bericht dat ie klaar is en wordt verzonden. Via UPS kan je de rest van de order volgen. Ik heb de laptop binnen 4 dagen ontvangen (met weekend ertussen). Tot nu toe geen slecht woord over Dell. Hoop natuurlijk dat het zo blijft.

Conclusie:
Dit is een laptop die aan mijn eisen voldoet. Ik ga er geen spelletjes op spelen (alhoewel dat waarschijnlijk wel zou kunnen) en heb hem vooral om in de trein te werken met multimedia programma's en een keer een filmpje te bekijken. Hiervoor is hij gewoon geschikt. De laptop is snel, en het beeldscherm goed genoeg voor wat ik wil. En nu maar hopen dat ie dat blijft Smile...

Laatst aangepast door stijnkieft op Zo 10 Apr 2005, 15:00, in totaal 7 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wisja

BerichtGeplaatst: Vr 08 Apr 2005, 05:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hey, mooie en duidelijke review Smile

Laatst aangepast door Wisja op Vr 15 Apr 2005, 12:34, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Roberto Saveur
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr 08 Apr 2005, 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor zware films kijk je dan? Smile Want mijn T42 (1400x1050 SXGA, 64mb Radeon 9600, 5400 RPM 5K80 60gb hdd) schokt helemaal niet, zelfs niet met HD kwaliteit beeld.

Toch eens je drivers updaten? Smile Want dit hoort niet lijkt me.

Verder is de 1.5 Ghz maar soms net zo snel als een 2.8, tijdens normaal gebruik zit je op 2.5 / 2.6 Performance, maargoed, dat is mierenneuken Smile

Bedankt voor je goede en duidelijke review Cool

Ergens niet mee eens? Of wilt u gewoon een mailtje sturen?
(NIET voor LAPTOP VRAGEN!)
Klik op: Deze link

Skype user: notebooktotaal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
page

BerichtGeplaatst: Za 09 Apr 2005, 01:53    Onderwerp: Reageer met quote

he hallo ik heb deze notebook nu 2 maanden en ik vindt hem geweldig..alleen ik snap niet hoe het kan maar ik kan hem maar een dik uur gebruiken en dan is de batterij leeg? kan iemand mij een tip geven wat ik eventueel moet doen om energie te sparen met b.v bepaalde instellingen? groetjes Very Happy
Naar boven
Roberto Saveur
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za 09 Apr 2005, 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

page schreef:
he hallo ik heb deze notebook nu 2 maanden en ik vindt hem geweldig..alleen ik snap niet hoe het kan maar ik kan hem maar een dik uur gebruiken en dan is de batterij leeg? kan iemand mij een tip geven wat ik eventueel moet doen om energie te sparen met b.v bepaalde instellingen? groetjes Very Happy

Wat doe je dan precies in dat uur?

je haalt nml geen 4 uur als je met volledige brightnes gaat zitten gamen met ook nog eens wlan aan Wink

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
stijnkieft

BerichtGeplaatst: Zo 10 Apr 2005, 04:59    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de opmerkingen. Ik heb hem nu weer een paar dagen langer. Ik heb onlangs in de trein een film gekeken op bijna volle lichtsterkte. Dan gaat de batterij inderdaad erg snel leeg. En schokken had ik niet. Misschien had het net met die ene film te maken had! Dus geen schokjes op hoge resolutie! Maar na 1,5 uur een film te hebben gekeken zit ik op 64% ongeveer. Maar dat is nog genoeg voor mij.
Naar boven
Roberto Saveur
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo 10 Apr 2005, 06:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is toch nog redelijk.

Mijn nieuwste thinkpad gaat nml maar 3 uur mee. (echte max) maar dat komt door het scherm. Dat is een Flexview, die staan er om bekend dat ze echt enorm veel stroom gebruiken, en een erg hoge reponse time hebben (35ms) maar aan de andere kant hebben ze wel enorm goede kleurweergave en een extreem maar dan ook echt extreem goede inkijkhoek.

(Thinkpad in kwestie is een T42 CTO 2373-WNF met een 6cell accu)

(mijn non flexview X40 doet 7.3 uur op 1 accu maar deze heeft dan wel een 1.2Ghz LV p-m banias met een 8cell accu Very Happy)

Naar boven
stijnkieft

BerichtGeplaatst: Di 12 Apr 2005, 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik vandaag mijn laptop opstarte (volledig opgeladen) zei die dat ie 3,5 uur mee zou gaan. Maar toen zat ik nog niks te doen. Laatst had ik hem 3 uur lang (2x 1.5 uur) aangehad met constant een film op bijna helderste beeld. Hierna had ik nog ongeveer 20% over.
Naar boven
Roberto Saveur
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo 13 Apr 2005, 01:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker heel netjes Smile Maar je had wel gekozen voor de grotere accu? (9cell is geloof niet standaard) vraag me af hoelang de 6cell maar zal meegaan, ik zelf denk zon 2 uur? Smile

Naar boven
stijnkieft

BerichtGeplaatst: Wo 13 Apr 2005, 04:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb Primaire 9 Cell 80 WHr batterij gekozen. Was maar 12,- meerprijs boven een 6-cell.
Naar boven
Mathijs
Vaak aanwezig lid

BerichtGeplaatst: Di 24 Mei 2005, 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Offtopic: Die wallpaper, heb je daar misschien een linkje van? Is weer is wat anders dan de standaard wallpaper, maar wel lekker rustig.

Over de review; Leuk geschreven, leest lekker weg, en alles zeer duidelijk behandeld.
Naar boven
stijnkieft

BerichtGeplaatst: Vr 01 Jul 2005, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig maar Very Happy

Maar ik heb nog 1 opmerking. Ik ben erachter gekomen dat Dell een foutje heeft gemaakt door mij een 64mb kaart erin te gooien ipv de 128mb die ik had besteld. Op dit moment ligt het nieuwe kaartje al thuis en moet er alleen nog in gezet worden. Dus grote kans dat de laptop nu ook iets sneller wordt met bepaalde dingen. Dus de review is geschreven op het moment dat ik een 64mb kaartje er in had!

Groeten!
Naar boven
Jelmer

BerichtGeplaatst: Zo 07 Aug 2005, 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Wat heeft ie nu gekost als ik het vragen mag?
Naar boven
stijnkieft

BerichtGeplaatst: Zo 07 Aug 2005, 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hem gekocht voor 1250,-.
Maar inmiddels is ie alweer goedkoper geworden.
Naar boven
Pelaminoskep
Premium lid

BerichtGeplaatst: Di 09 Aug 2005, 04:45    Onderwerp: Reageer met quote

stijnkieft schreef:
Gelukkig maar Very Happy

Maar ik heb nog 1 opmerking. Ik ben erachter gekomen dat Dell een foutje heeft gemaakt door mij een 64mb kaart erin te gooien ipv de 128mb die ik had besteld. Op dit moment ligt het nieuwe kaartje al thuis en moet er alleen nog in gezet worden. Dus grote kans dat de laptop nu ook iets sneller wordt met bepaalde dingen. Dus de review is geschreven op het moment dat ik een 64mb kaartje er in had!

Groeten!

Das typisch, bij mij is het bij Dell precies andersom gegaan. Ik had een 64mb besteld, en ik kreeg een 128 Very Happy

Mij hoor je niet klagen!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Notebookadvies.nl forum index -> Leden reviews Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: